Bart Davenport
Episodes (25.03.2022)
Bart Davenport might be a multitude of things, depending on whom you ask. He’s been a mod, a blues singer, and a softrock troubadour. He’s an eclectic singer songwriter with the timeless voice of a real crooner. He lives and creates music in Los Angeles. Smooth and yet curiously pointed, his work transports us to an imagined past or present filled with romantic odes and enigmatic characters. Davenport’s stories are often a reflection of now, taking place in a fantasy world but conveying personal and universal truths. Returning to acoustic guitars and 60s baroque pop tones, Davenport recently tracked twelve new songs in his home studio in Los Angeles. He takes us on an exclusive tour of colorful stories, both comic and tragic. The resulting ‘Episodes’ marks his eighth proper album and is scheduled for release in March 2022 on Tapete Records.
Davenport’s evocative, new material provides both an escape from and an unusual commentary on turbulent times. From digital antagonists in ‘Holograms’ to waltzing oligarchs in ‘Billionaires’ to an enigmatic nudist in ‘Naked Man’, many offbeat characters populate the funny little world within Davenport’s verses. His vocals are distinctively smooth at times, while at others, a slightly cheeky, more dramatic baritone takes over. His patented happy/sad sensibility remains along with the occasional jazz chord.
While ‘Episodes’ features Davenport on multiple instruments, he did not go it alone. Several guest musicians were crucial to the production. Drummer Graeme Gibson’s casual feel graces several tracks, notably the Kinksy ‘It’s You’. The samba-tinged ’Easy Listeners’ has that tropical flavor Davenport’s been known to dabble in, this time aided by impeccable percussionist Andres Renteria (Jose Gonzales, Rodrigo Amarante). Meanwhile, the Turkish Psych-inspired ‘Strange Animal’ showcases futuristic organ riffing by Aaron M. Olson (L.A. Takedown), who produced Davenport’s previous album (‘Blue Motel’ by Bart & The Bedazzled). Other longtime bandmates, Jessica Espeleta (bass) and Wayne Faler (lead guitar), both make appearances.
Perhaps the standout track of the album is its quietest; the Brit-folk-styled ‘Alice Arrives’. Davenport’s autumnal vocal and guitar are adeptly accompanied by Dina Maccabee’s original string arrangement, which morphs from earnest baroque to playful modern and back again. This along with the heavier, orchestral sound of ‘Billionaires’ adds a touch of hi-fi to an otherwise homemade album.
Deutscher Pressetext
Bart Davenport hat viele Gesichter: Er war bereits Mod, Blues-Sänger und Softrock-Troubadour. Er ist ein eklektischer Singer-Songwriter mit zeitloser Crooner-Stimme. Seine Songs sind geschmeidig und widerborstig zugleich, sie bringen uns in eine imaginäre Vergangenheit oder Gegenwart, gespickt mit romantischen Oden und rätselhaften Figuren. Davenports Geschichten sind oftmals eine Spiegelung des Jetzt; sie spielen in einer Fantasiewelt, und doch vermitteln sie persönliche und universelle Wahrheiten. In seinem Heimstudio in Los Angeles hat er nun zwölf neue Songs eingespielt – eine Rückkehr zu Akustikgitarren und 60er-Jahre Barock-Pop-Klängen. „Episodes“ ist sein achtes Album seit dem 2002 veröffentlichten Solo-Debüt. Es erscheint im März 2022 auf Tapete Records.
Davenport setzt diesmal bewusst auf eine LoFi-Ästhetik und nimmt uns mit auf eine Reise durch farbenfrohe Geschichten, die komisch und tragisch zugleich sind. Sixties-Riffs auf der Zwölfsaitigen, avantgardistisch-barocke Bratschen und weltgewandte Percussion-Klänge bilden die Kulisse für Songs voller frischer Romantik, surrealer Offenbarung, dystopischer Realität und nostalgischer Erinnerung.
Davenports neues Material beflügelt die Fantasie und bietet eine Flucht vor den Turbulenzen der Gegenwart, ist aber zugleich auch als ungewöhnlicher Kommentar zu verstehen. Ob digitale Antagonisten in „Holograms“, tanzende Oligarchen in „Billionaires“ oder rätselhafte Nudisten in „Naked Man“ – viele schräge Charaktere bevölkern die lustige kleine Welt, die sich in Davenports Versen entfaltet. Seine Stimme klingt bisweilen besonders weich, dann wieder singt er in einem etwas frecheren, dramatischeren Bariton. Auf die allseits präsente Happy/Sad-Stimmung scheint er ein Patent zu haben, hinzu kommt gelegentlich auch mal eine jazzigere Harmonie.
Auf „Episodes“ betätigt sich Davenport an zahlreichen Instrumenten, doch allein hat er das Album nicht eingespielt. Bei der Produktion spielten zahlreiche Gäste eine entscheidende Rolle: Drummer Graeme Gibson veredelt viele der Tracks mit seiner Lässigkeit, darunter auch das Kinks-artige „It‘s you“. „Easy Listeners“ erfreut mit dem tropischem Samba-Flair, in dem sich Davenport gerne mal suhlt, diesmal wird er dabei unterstützt von dem versierten Percussionisten Andres Renteria (Jose Gonzales, Rodrigo Amarante). Das von türkischem Psychedelic inspirierte „Strange Animal“ hat futuristische Orgel-Riffs von Aaron M. Olson (L.A. Takedown) in petto, der Davenports vorheriges Album („Blue Motel“ von Bart & The Bedazzled) produziert hat. In Erscheinung treten zudem die langjährigen Bandgefährten Jessica Espeleta (Bass) und Wayne Faler (Lead-Gitarre).
Der ruhigste Song des Albums ist möglicherweise zugleich der herausragendste: das brit-folkige „Alice Arrives“. Davenports herbstlich anmutende Stimme und sein Gitarrenspiel werden meisterhaft begleitet von Dina Maccabees Streicherarrangements, die von seriösem Barock zu verspielter Moderne morphen – und wieder zurück. Dies und auch der schwerere, orchestralere Sound von „Billionaires“ verleihen dem eigentlich nach Heimarbeit klingenden Album eine gewisse HiFi-Note.